Analytics

Business Analytics er et begreb indenfor Business Intelligence, der omfatter analytisk brug af data til at opnå dybere indsigt i sammenhænge.

Der findes to almindelige fortolkninger af begrebet:

  1. Dynamisk dataanalyse. I den mest almindelige fortolking opfattes Business Analytics som enhver undersøgende anvendelse af data, lige fra at lave en drill-down til at sammensætte nye nøgletal. Dette skal ses som modsætning til Operationel Business Intelligence, hvor anvendelsen af data er forudbestemt og knyttet til bestemte arbejdsgange.
  2. Data mining. I den anden fortolkning, som kan betegnes som mere akademisk, betragtes Business Analytics som anvendelse af avanceret statistik, prediktive modeller og data mining for at opnå større indsigt i ikke bare datas værdier og udvikling, men i deres dybere sammenhængsmønstre.

For langt de fleste vil den førstnævnte definition være den mest anvendte. Kun få store virksomheder med avancerede behov anvender data mining metoder.

F.eks. kendes business intelligence moduler til visse økonomisystemer også under benævnelsen Business Analytics, herunder business analytics til Microsoft Dynamics Nav.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar